Naar Tromsø, Noorwegen

3 augustus 2025 - Tromsø, Noorwegen

Vandaag de laatste autoetappe, van Bjerkvik naar Tromsø, 220 kilometer. 
Na het uitgebreide ontbijt pak ik m’n spullen weer in en rijd om kwart over tien weg bij het hotel. Verderop is een benzinepomp en ik moet nog even tanken. Dan neem ik de E6 richting Alta. De temperatuur is alweer boven de twintig graden en ik heb de airco aan in de auto. Druk is het niet bij de weg en ik kan lekker doorrijden. 
Rond het middaguur ben ik bij Heia en daar stop ik even. Een grote parkeerplaats, toiletten en Sami tenten, ook nog een opgezet rendier. Maar eens kijken wat daar te zien is. De Sami zijn de inheemse bevolking van Lapland, een gebied dat zich uitstrekt over het noorden van Finland, Zweden, Noorwegen en Rusland. In Noorwegen wonen de meeste Sami, ongeveer de helft van de wereldwijde Sami-bevolking van 80.000. De Sami staan bekend om hun traditionele rendierhouderij en cultuur, maar ook om hun moderne kunst, muziek en design.
Maar in deze tenten is het een overdaad aan toeristenmeuk. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Leuk om even rond te kijken, maar daarna weer snel verder. 

Wanneer ik over de E6 langs de Balsfjord rijd, stop ik weer een keer. Hier is hier wederom prachtig. Die bergen, die fjorden, strakblauwe lucht. Bij Nordkjosbotn maakt de weg een scherpe bocht naar links. Hier verruil ik de E6 voor de E8 richting Tromsø. De laatste zestig kilometer rijd ik langs het water van de fjord. Rond twee uur in de middag komt Tromsø in zicht. Bekend terrein. Eind maart was ik hier ook, maar toen lag er een enorme vracht sneeuw. 

Bij de beroemde IJskathedraal besluit ik te stoppen, zet de auto even op een parkeerplaats en loop een rondje om deze bijzondere kerk. Hier was ik in maart ook. Ik ga de kerk niet in, want 80 Noorse kronen (€6,75) heb ik er niet voor over. Bovendien ben ik al eens binnen geweest. Ik geniet van het uitzicht en loop daarna terug naar de auto. Ik rijd over de enorme brug richting vliegveld. Tank de auto nog even helemaal vol en lever hem daarna in bij het verhuurbedrijf. 

Met m’n bagage loop ik naar de bushalte. Bus 40 komt er net aan en ik kan meteen instappen. Een kwartiertje later stap ik voor het hotel uit. Het Enter Amalie Hotel is in het centrum van Tromsø, vlak achter de houten domkerk. Ik check in en installeer me op m’n kamer. Daarna loop ik Tromsø in. Hoe anders is het nu dan in maart. Ik ga nog even kijken bij m’n vorige logeeradres en loop vervolgens langs de haven weer terug naar het centrum. Plotseling zie ik in de haven een bekend scheepje liggen. De Polar Girl. Daar had ik de twee excursies naar Pyramiden en Barentsburg op Spitsbergen mee zullen maken. Het ding ligt hier dus. 

In het centrum loop ik de domkerk binnen. Deze kruisvormige kerk is gebouwd in 1861 en is volledig uit hout opgetrokken. Het dak is bedekt met leisteen. Architect was de Noorse Christian Heinrich Grolsch (1801 - 1865). Hij was een toonaangevende figuur in de Noorse architectuur tijdens de eerste helft van de 19e eeuw.
De bazaar in Oslo is ook een ontwerp van hem. De Tromsø kathedraal is de enige protestantse kathedraal in Noorwegen die van hout is gebouwd. Overigens vind ik het ding meer het kaliber hebben van een dorpskerkje. Bij een kathedraal denk ik al snel aan een megalomaan gedrocht van een godshuis. Maar goed, binnen is toch plaats voor 618 bezoekers. Mocht je nou denken dat dit veel is, de kerk van Garderen zit op zondagochtend ook vol met 600 gelovigen en niemand haalt het in het hoofd om dat als een kathedraal te bestempelen.

In Tromsø zit weer een Egon restaurant, waar ik een hapje ga eten. Daarna ga ik terug naar mijn hotelkamer. Moet nog inchecken voor de vlucht van morgen en ik wil mijn bagage nog even opnieuw inpakken. Wat wil ik als ruimbagage afgeven en wat wil ik als handbagage bij me houden. En na deze reisdag kruip ik op tijd in m’n bed.

Tot zover, tot morgen!

Foto’s

7 Reacties

  1. Henk Meijer:
    3 augustus 2025
    Goede nachtrust Rolf. Zo ver weg en dan toch een vertrouwde omgeving. Geweldig.
  2. Reiny van deBunt:
    3 augustus 2025
    Bijzonder om weer terug te zijn op dezelfde plek als in het voorjaar? Wat vond je mooier? In ieder geval is alles anders zonder sneeuw...
    Ga genieten van de komende dagen...
  3. Marga Amesz:
    3 augustus 2025
    Je bent goed voorbereid merk ik telkens… auto inleveren de juiste bus pakken… allemaal doordacht!vind 600 mensen in de garderense hervormde kerk wel veel meer dan ik dacht !! Maar idd bij n kathedraal denk je aan heel iets anders … goede vlucht morgen!
  4. Liesbeth:
    4 augustus 2025
    Goede vlucht morgen. Benieuwd hoe Spitsbergen in dit jaargetijde is.
  5. Marijke:
    4 augustus 2025
    Op naar spitsbergen🛫goeie reis.
  6. Lou van Hurck:
    4 augustus 2025
    Leuk om Tromsø zonder sneeuw te zien, goede reis verder
  7. Hilde van luinen:
    4 augustus 2025
    Goede reis hoor morgen,
    Idd benieuwd hoe Spitsbergen er nu uit ziet !
    Wel knap hoor, al dat reizen van je !!💪succes hoor !!